Elektryczne pojazdy stają się coraz bardziej popularne w przemyśle motoryzacyjnym. Choć nie potrzebują tradycyjnego oleju silnikowego, to wciąż zależą od nowoczesnych smarów i płynów.

Jednakże akumulatory używane w pojazdach elektrycznych mają specyficzne wymagania dotyczące kontroli temperatury, co stanowi wyzwanie dla inżynierów. Dlatego firma ExxonMobil intensywnie pracuje nad modelowaniem zarządzania ciepłem w bateriach elektrycznych pojazdów. Ich innowacyjne podejście wykorzystuje zaawansowane symulacje komputerowe do badania projektów i systemów odpowiadających za odprowadzanie ciepła. Ponadto, firma przeprowadza testy swoich płynów termicznych zarówno samodzielnie, jak i we współpracy z producentami akumulatorów oraz firmami OEM.

Dlaczego chłodzenie zanurzeniowe baterii jest lepsze?

Temperatury mają istotny wpływ na wydajność i trwałość litowo-jonowych akumulatorów używanych w pojazdach elektrycznych. Zarówno zbyt wysoka, jak i zbyt niska temperatura mogą negatywnie wpływać na działanie baterii, skracając zasięg pojazdu elektrycznego. Efektywna kontrola temperatury jest kluczowa dla utrzymania optymalnej wydajności akumulatora.

Obecnie większość producentów pojazdów elektrycznych stosuje chłodzenie cieczą, które łączy wodę z glikolem etylenowym. Ta mieszanka płynie przez metalową płytkę w celu schłodzenia baterii. Chociaż jest to funkcjonalne rozwiązanie, to ma swoje ograniczenia, ponieważ tylko zewnętrzna część akumulatora ma kontakt z metalową płytką, co prowadzi do nieoptymalnej regulacji temperatury.

Chłodzenie bezpośrednie, w tym chłodzenie zanurzeniowe, jest bardziej efektywnym rozwiązaniem. W tym przypadku ogniwa akumulatora są całkowicie zanurzone w płynie chłodzącym, który jest jednocześnie izolatorem elektrycznym i przewodnikiem ciepła. Dzięki temu cała powierzchnia akumulatora ma bezpośredni kontakt z płynem chłodzącym, co znacznie poprawia odprowadzanie ciepła i efektywność regulacji temperatury.

Testy płynów termicznych

Firma ExxonMobil przeprowadziła kompleksowe testy wydajności swojego płynu termicznego Mobil EV, w tym testy wydajności cieplnej i testy obciążające akumulator. Test wydajności cieplnej polegał na badaniu zachowania akumulatora w ekstremalnych warunkach, zwłaszcza podczas szybkiego ładowania, które generuje duże ilości ciepła. Wyniki były jednoznaczne – płyn termiczny Mobil EV efektywnie obniżał temperaturę akumulatora w porównaniu do tradycyjnego chłodzenia cieczą.

Bezpieczeństwo jest priorytetem

Firma przeprowadziła także testy w celu zrozumienia wpływu swojego płynu termicznego na zapobieganie niekontrolowanemu wzrostowi temperatury w akumulatorze podczas uszkodzenia, na przykład podczas kolizji. Wyniki były obiecujące – płyn Mobil EV skutecznie kontrolował ucieczkę termiczną i zapobiegał rozprzestrzenianiu się ciepła do sąsiednich ogniw. To ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych, zapobiegając potencjalnym pożarom.

Owocna współpraca w obszarze zarządzania temperaturą

ExxonMobil współpracuje również z firmą XING Mobility, która produkuje akumulatory chłodzone zanurzeniowo. Wspólnie przeprowadzili testy wydajności płynu Mobil EV, potwierdzając jego skuteczność w kontrolowaniu temperatury i zapobieganiu rozprzestrzenianiu się ciepła między ogniwami.

Rola nowych technologii w badaniach i rozwoju

Inżynierowie ExxonMobil wykorzystują symulacje komputerowe do badania różnych rozwiązań i systemów zarządzania temperaturą, co pozwala na szybszy rozwój nowych technologii i płynów Mobil. Firma jest zaangażowana w rozwijanie innowacji, które mają kluczowe znaczenie w kontekście rosnącej popularności pojazdów elektrycznych i zachowania bezpieczeństwa.

Masz jakieś pytania? Skontaktuj się z nami, chętnie odpowiemy. Więcej informacji o produktach Mobil możecie znaleźć również na stronie internetowej: https://mobil.pl. Zachęcamy również do odwiedzenia strony: https://www.mobil.co.uk/en-gb/mobil-ev.

Podziel się wiedzą