Artykuł
Kompleksowa ochrona Mobil dla pojazdów ciężarowych i dostawczych
08.12.2025
Justyna

Od silnika aż po tylny most – pełna ochrona układu napędowego dzięki produktom Mobil™
Wytrzymałość układów napędowych w pojazdach ciężarowych i dostawczych coraz silniej zależy od jakości stosowanych środków smarnych. Współczesne silniki, skrzynie biegów i mosty pracują przy większych obciążeniach niż kiedyś. W automatycznych przekładniach temperatura oleju osiąga zwykle 80–90°C, a w trudniejszych warunkach może być jeszcze wyższa, co wymaga doskonałej odporności termicznej. Jeszcze bardziej wymagające środowisko panuje w turbosprężarkach – w rejonie łożyskowania temperatury są ekstremalne, dlatego stabilność filmu olejowego i odporność na utlenianie mają kluczowe znaczenie.
Eksperci Mobil podkreślają, że skuteczna ochrona napędu jest możliwa tylko wtedy, gdy wszystkie jego elementy – silnik, skrzynia biegów, oś napędowa, łożyska czy przeguby – są odpowiednio dobrane pod względem smarowania. Z tego powodu Mobil opracował kompletną gamę produktów obejmującą każdy punkt smarowania pojazdu. To rozwiązania bazujące na stuletnim doświadczeniu, nawiązujące do historii marki Mobil Delvac, która w 2025 roku obchodzi swoje 100-lecie.
Silnik – klucz do trwałości
Olej Mobil Delvac Ultra 5W-30 Ultimate Protection V2 powstał z myślą o wymagających i nowoczesnych jednostkach napędowych. Charakteryzuje się znakomitą stabilnością oksydacyjną oraz chroni turbosprężarkę przed odkładaniem się osadów – potwierdzają to testy silnikowe i aprobaty producentów. Badania drogowe UTAC wykazały również, że olej ten może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 1,8% w porównaniu z olejami konwencjonalnymi*.
W przypadku starszych silników lub pojazdów pracujących w trudnych warunkach dobrym wyborem jest Mobil Delvac Modern 10W-40 Advanced Protection. Zapewnia stabilny film olejowy przy wysokich temperaturach i niezawodną ochronę przez cały okres między wymianami.
Przekładnie i osie – odporność na ekstremalne obciążenia
Moment obrotowy z silnika trafia do skrzyni biegów i osi, które działają pod ogromnymi siłami i w wysokiej temperaturze. Tu kluczowe są odporność oleju na ścinanie i utrzymanie odpowiedniej lepkości. Mobilube 1 SHC 75W-90 – w pełni syntetyczny olej przekładniowy – zapewnia wyjątkową ochronę zębatek przed mikrowżerami i zmniejsza tarcie, co poprawia kulturę pracy oraz wydłuża trwałość mechanizmów.
W pojazdach i maszynach, gdzie układ przekładniowy współpracuje z hydrauliką (np. maszyny rolnicze, budowlane), optymalnym rozwiązaniem jest Mobil Delvac Ultra UTTO – olej hydrauliczno-przekładniowy spełniający wymagania obu systemów i zapewniający spokojną, równą pracę układów.
Łożyska, przeguby, siodła – tam, gdzie nie dociera olej
Elementy takie jak łożyska, przeguby czy zawiasy wymagają smarów odpornych na wypłukiwanie i trudne warunki. W tych zastosowaniach świetnie sprawdzają się produkty Mobilith SHC i Mobilgrease XHP.
Mobilith SHC 220 zachowuje swoje właściwości od -40°C aż do ponad 150°C, co czyni go idealnym do pracy w ekstremalnych temperaturach.
Mobilgrease XHP 220, smar litowy o wysokiej przyczepności, wydłuża czas między dosmarowaniami i zmniejsza zużycie elementów podwozia.
Odpowiedni smar to nie tylko mniejsze zużycie, ale też redukcja przestojów serwisowych i niższe koszty paliwa wynikające z ograniczenia tarcia.
Układy automatyczne i hydrauliczne
W automatycznych skrzyniach biegów konieczna jest stabilność lepkości i odporność na degradację oleju. Mobil ATF 320 utrzymuje swoje parametry nawet przy długotrwałej pracy w wysokich temperaturach, co przekłada się na płynną zmianę przełożeń i niezawodne działanie układu.
Do starszych konstrukcji polecany jest Mobil ATF 220, zgodny ze specyfikacją Dexron IID, stosowany również jako płyn hydrauliczny.
Dobór oleju – prostszy, niż się wydaje
Choć mnogość specyfikacji może wydawać się skomplikowana, właściwe narzędzia oraz konsultacja techniczna ułatwiają dobór odpowiedniego środka smarnego. Mobil udostępnia internetowe narzędzie, dzięki któremu można szybko znaleźć właściwy produkt dla danego pojazdu lub maszyny.
W procesie doboru warto pamiętać o trzech krokach:
- Dopasowanie oleju do specyfikacji OEM.
- Uwzględnienie warunków pracy pojazdu – temperatur, obciążeń, charakteru pracy.
- Ustalenie odpowiednich interwałów wymiany i monitorowanie stanu oleju.
Chcesz dowiedzieć się więcej o produktach Mobil Delvac? Zapraszamy do kontaktu.
*Rzeczywiste oszczędności mogą różnić się w zależności od typu pojazdu, warunków pracy i temperatury otoczenia.








