Olej silnikowy syntetyczny polecany jest przez wielu ekspertów. Jakie jego właściwości sprawiają, że jest tak często wybierany? Dziś przyglądamy się bliżej syntetykom i sprawdzamy, czy można ich używać w każdym aucie.

Czym są syntetyczne oleje silnikowe?

Poszukując oleju silnikowego, natkniemy się na trzy warianty produkty. Mineralny olej przeważnie spotykamy w samochodach dostawczych i ciężarowych. Charakteryzuje się niską ceną, a większość fachowców zdecydowanie nie poleca używać ich w samochodach osobowych. Mogą okazać się za to przydatne w starych autach o bardzo dużym zużyciu oleju oraz po prostu w leciwych pojazdach, które wyprodukowano min. dwie dekady temu. Lepszymi właściwościami charakteryzują się oleje półsyntetyczne. Zapłacimy za nie nieco więcej, ale w zamian otrzymamy mieszankę, w której znajdziemy nie tylko bazy mineralne, ale też syntetyczne. Jak na tym tle przedstawia się rozwiązanie w pełni syntetyczne?

Za olej syntetyczny zapłacimy najwięcej, ale nie bez powodu to na nim skupiają się głównie koncerny petrochemiczne. Takie wyroby charakteryzują się najlepszą wydajnością paliwową. W ich składzie można znaleźć detergenty, dzięki którym silnik da się utrzymać w czystości, a to przedłuża jego żywotność. Innym cenny komponentem syntetycznego oleju silnikowego są środki dyspersyjne. Z ich pomocą zadbamy o to, aby w silniku nie gromadziła się m.in. sadza. Warto wspomnieć również o tym, że stosowanie olejów syntetycznych jest po prostu ekonomiczne. Charakteryzują się one wysoką efektywnością, jeśli chodzi o zmniejszenie siły tarcia, a to sprawia, że w efekcie zużywamy mniej paliwa.

Czy warto wybrać syntetyczny olej silnikowy?

Wybór kierowców bardzo często pada na rozwiązania syntetycznego, a oprócz wcześniej wspomnianych kwestii, zachęcają ich do tego:

  • ułatwiony rozruch w niskich temperaturach

Słabej jakości olej silnikowy może sobie nie poradzić, jeśli chcemy uruchomić auto w mroźny poranek. Syntetyk daje kierowcy na tym polu dużo większą pewność. Wynika to z faktu, że szybciej rozprowadza się po ruchomych podzespołach i dotyczy to temperatur nawet poniżej -40°C.

  • lepsze funkcjonowanie w wysokich temperaturach

Syntetyczny olej silnikowy, porównaniu do olejów mineralnych i półsyntetycznych, wykazuje dużo lepszą tolerancję na wysokie temperatury. W efekcie silnik jest doskonale zabezpieczony nawet w ekstremalnie ciężkich warunkach.

Warto zdawać sobie sprawę, że nad olejami silnikowymi syntetycznymi prowadzi się najwięcej badań jakościowych. To właśnie dlatego są one tak wydajne, chronią silnik oraz filtry DFP. Dobrze jest jednak wiedzieć, że zastosowanie produktu w niektórych przypadkach może być problematyczne. Olej silnikowy syntetyczny to świetne rozwiązanie, ale nie do końca sprawdzi się w starych jednostkach napędowych. Przy zmianie oleju mineralnego na silnikowy musimy liczyć się z tym, że przypadkowo doprowadzimy do nieszczelności oraz zmniejszenia kompresji silnika. Ułatwione zadanie mają osoby dysponujące pojazdami, w których już używano oleju silnikowego. Powinny jednak pamiętać, że w miarę upływu lat, tzn. gdy silnik wykazywać objawy zużycia, warto przestawić się na gęstszy olej syntetyczny niż ten stosowany dotychczas.

Podziel się wiedzą