Auta z turbodoładowaniem

Stosowanie turbosprężarek, oprócz oczywistych korzyści, do których zaliczamy większą moc rozwijaną przez jednostkę napędową, wyższy moment obrotowy i niższe spalanie, wiąże się również z pewnymi niedogodnościami. O turbosprężarkę należy dbać, pozwalając jej wyhamować przed zgaszeniem samochodu, oszczędnie się z nią obchodząc, kiedy samochód jest nie nagrzany, a także przykładając szczególną uwagę do stosowanego oleju. I właśnie na tym ostatnim zagadnieniu się teraz skupimy, szukając odpowiedzi na pytanie – jaki wybrać olej silnikowy do auta z turbodoładowaniem?

Oleje stosowane w silnikach – rodzaje

Najbardziej podstawowy podział olejów silnikowych ma związek ze sposobem ich przygotowania, oleje dzielimy więc na:

  • mineralne – zwykle najtańsze oleje, baza jest pozyskiwana z ropy naftowej. Zawiera niewiele uszlachetniaczy, z tego względu nie są zbyt trwałe i odporne na niekorzystne warunki panujące w silniku. Z pewnością nie są dobrym wyborem do samochodów z turbiną. 
  • syntetyczne – jak sama nazwa wskazuje, ich pozyskiwanie odbywa się drogą syntezy chemicznej. To najtrwalszy, ale również najbardziej kosztowny rodzaj olejów. Dzięki dużej zawartości dodatków uszlachetniających są najtrwalsze spośród olejów, jak również zapewniają najlepszą ochronę pracującej jednostce. Duże zróżnicowanie, ze względu na otrzymane parametry pozwala na idealne dopasowanie ich do charakterystyki danego silnika. Do ich zalet należy również czyszczenie silnika, zmniejszanie tarć (więc i zużycia paliwa i elementów silnika) i możliwość rzadszego interwału wymian. Doskonale sprawdzają się w samochodach wyposażonych w turbosprężarkę. 
  • półsyntetyczne – będące mieszanką dwóch wyżej opisanych typów olejów. Ich parametry są lepsze niż olejów mineralnych, ale wyraźnie gorsze niż syntetyków. Ich zaletą jest niższa cena. Mogą być stosowane w niektórych turbodieslach, o prostszej budowie turbosprężarki. 

W wyborze konkretnych produktów warto posiłkować się specyfikacją olejów silnikowych i tabele olejów silnikowych.

Kolejne, istotne różnice dotyczą klasy lepkości, wyróżniamy m.in.:

  • 15w40 – charakterystyczne dla olejów mineralnych,
  • 10w40 – spotykane w olejach półsyntetycznych i niektórych mineralnych,
  • 5w40, 5w30, 0w30 – klasy charakterystyczne głowie dla olejów syntetycznych. 

Im mniejsza liczba przed literą “W”, tym niższa lepkość w niskich temperaturach, z kolei wartości po “W” dotyczą odporności na wysokie temperatury (czyli im większa różnica pomiędzy liczbami, tym bardziej uniwersalny olej). 

Jakie jeszcze parametry warto brać pod uwagę?

Jeszcze jakieś dwadzieścia lat temu najważniejszy był wybór klasy lepkości i materiału, z którego został wyprodukowany olej. Dziś, w związku z intensywnym rozwojem silników i ich osiągów, konieczne jest zwracanie uwagi na dodatkowe parametry, tj. ilość popiołów, normy API, ACEA, a także te ustalane przez konkretnych producentów samochodów. 

API to zestaw norm opracowany przez American Petroleum Institute. Oleje posiadające oznaczenie rozpoczynające się od “S” przeznaczone są dla silników benzynowych, np. SM i SN to normy wprowadzone kolejno w 2004 i 2010 roku, przeznaczone dla najnowocześniejszych konstrukcji, w tym wyposażonych w turbodoładowanie. Oleje z oznaczeniem z literą “C” przeznaczone są do Diesli, np. CJ-4 – wprowadzone w 2006 roku, opisujące oleje przeznaczone dla najnowocześniejszych jednostek wysokoprężnych, wyposażonych m.in. w turbosprężarkę, DPF czy EGR. 

ACEA to normy szerzej wykorzystywane w Europie, bowiem za nimi stoi Europejskie Zrzeszenie Producentów Pojazdów Samochodowych. Oznaczenia A/B odnoszą się do olejów dla silników benzynowych/Diesla, a litera C odnosi się do olejów “ekologicznych”, stosowanych w silnikach benzynowych i Diesla, wyposażonych w turbosprężarki, filtry cząsteczek stałych, czy wtryski bezpośrednie. Samochody z silnikiem turbodiesla, wyposażonym w filtr DPF powinny wykorzystywać olej silnikowy, zawierający zmniejszoną ilość popiołów, w przeciwnym razie ryzykujemy bardzo szybkie zablokowanie filtra i przyspieszone jego zużycie. Takie oleje rozpoznamy po oznaczeniu low SAPS i określonej klasie – od C1 do C4, którą powinno się dobierać według zaleceń producenta. 

Na jakie oleje warto postawić?

Posiadacze samochodów wyposażonych w turbosprężarkę nie powinni pozostawiać przypadkowi kwestii wyboru oleju. Jakiekolwiek zaniedbania, czy szukanie oszczędności bardzo szybko doprowadzają do poważnych problemów ze smarowaniem, czy odprowadzaniem ciepła z elementów znajdujących się w jej wnętrzu. Dlatego dobry olej silnikowy do turbodoładowanej jednostki nie tylko powinien spełniać standardy i normy wymagane przez konstruktora, ale również pochodzić od renomowanego producenta. Bardzo budżetowe marki często eksponują zalety swoich produktów, eksponując informacje o spełnianych normach, równocześnie nie informując, że nie są to najwyższe i najbardziej wyśrubowane wymagania. 

Jednym z najbardziej cenionych producentów olejów silnikowych na świecie, jest Mobil 1 – marka produkująca od lat oleje z łatwością przekraczające wymagania stawiane przez konstruktorów samochodów, czy twórców norm API, czy ACEA. Ich wieloletnie doświadczenie w produkcji olejów (zwłaszcza syntetycznych) daje gwarancję, że silnik i turbosprężarka, w których są wykorzystywane, pracują w optymalnych warunkach.

Podziel się wiedzą